Hagyatéki ügyek
Kapcsolódó dokumentumok:

Ügytípus megnevezése

Hagyatéki ügyek

Az ügy leírása:

A hagyatéki eljárás a halálesetről szóló értesítés megérkezését követően hivatalból indul.

Az eljárásról azt a hozzátartozót értesítjük, akinek neve, címe ahalottvizsgálati bizonyítványon szerepel.

Amennyiben az elhunyt halálának időpontjában ingó és/vagy ingatlanvagyonnal rendelkezett, vagy önkormányzati lakás bérlője volt, hagyatéki leltár felvételére kerül sor. 

Az előkészítő eljárás befejezését követően a hagyatéki leltár – mellékleteivel együtt – átadásra kerül a közjegyzőnek, aki kitűzi a hagyatéki tárgyalás időpontját (amelyről valamennyi öröklésben érdekelt személyt értesít), vagy tárgyalás nélkül hagyatéki végzést bocsát ki. A hagyatékot a közjegyző adja át.

 

Leltározás alá eső ingó- és ingatlanvagyon:

  • lakóház, telek, lakás, egyéb földterület, üdülési jog;
  • cégtulajdon;
  • lajstromozott vagyontárgy (bejegyzett);
  • önkéntes magánnyugdíj-, vagy egészségbiztosítási pénztári tagság;
  • személygépkocsi, motorkerékpár, utánfutó;
  • gazdasági társaságokban törzstőke, törzsbetét;
  • kárpótlás, kötvény, részvény, széf bérleti jog;
  • értékpapírszámla;
  • lakossági folyószámla;
  • devizaszámla;
  • takarékbetétkönyv;
  • életbiztosítás; (ha nincs megjelölve kedvezményezett)
  • fel nem vett nyugdíj, munkabér, táppénz, egyéb járandóság;
  • műtárgy;
  • fegyver;
  • 300.000 Ft feletti összegű ékszer.

Az eljárás jogi alapja:

  • 2010. évi XXXVIII. törvény a hagyatéki eljárásról
  • 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
  • 1990. évi XCIII. törvény az illetékről
  • 29/2010. (XII. 31.) KIM rendelet a hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről

Eljáró szervezeti egység:

Budaörsi Polgármesteri Hivatal, Igazgatási Iroda, Igazgatási Osztály

Illetékesség:

Az elhunyt utolsó állandó belföldi lakóhelye (ennek hiányában tartózkodási helye, illetve ennek hiányában az ingatlan fekvésének helye) szerinti polgármesteri hivatal jegyzője.

Az eljárás megindítása:

Hivatalból:

  • halottvizsgálati bizonyítvány alapján
  • halottvizsgálati bizonyítvány hiányában a holtnak nyilvánító vagy a halál tényét megállapító végzés alapján

Bejelentés alapján:

olyan személy bejelentése alapján, akinek a hagyatéki eljárás megindításához jogi érdeke fűződik, és az örökhagyó haláláról értesül

Csatolandó mellékletek:

A hozzátartozó részére a hivatal által kiküldött értesítés részletes tájékoztatást nyújt a szükséges iratokról, amelyek bemutatása nélkül a hagyatéki leltár nem vehető fel.

Az eljárás illetéke:

Az eljárás illetékmentes.

Ügyintézési határidő:

30 nap.

E határidőt attól a naptól kell számítani, amikor a jegyző a kötelező leltározás alá eső vagyontárgyról, vagy a leltár felvételét kötelezővé tevő tényről, körülményről, okiratból tudomást szerez.

Döntéshozatal:

Az ügyben érdemi döntés nem születik, az eljárásban keletkezett iratok átadásra kerülnek a közjegyző részére.

/Páratlan hónapban elhunytak esetében (1. sz. területen) dr. Kárándy Boglárka az eljáró közjegyző, a páros hónapban elhunytak esetében (2. sz. terület) dr. Szécsényi-Nagy Kristóf az eljáró közjegyző.