gyorslinkek
Helyi hírek
Ügyintézés
Legyen a vendégünk
Kössön üzletet nálunk
  
Német nyelv Angol nyelv Magyar nyelv
Panelprogram lépésről lépésre, és az önkormányzat szerepe
Nyomtatható verzió Cikk ajánlása
A panelépületek felújítására vonatkozó pályázatot megjelenése óta nagy érdeklődés övezi. Mint az ismeretes 23 db pályázatot nyújtottak be a lakótelepi lakóközösségek. A sikeres pályázatok által elnyert támogatásból megvalósuló beruházások sok kérdést, kételyt, aggodalmat vetnek fel. Több esetben zökkenőmentesen lezajlott a beruházás, lezárult a műszaki átadás - átvétel is. Azonban sajnos nem minden épületben haladnak a megfelelő ütemben a munkálatok. A beruházások kiélezték a lakóközösségen belüli vitákat, helyenként a közös képviselők személyét ért támadások megsokszorozódtak. Tekintettel arra, hogy a Társasház szerződött a pályázatíróval és a kivitelezővel az Önkormányzat a vitás kérdések tisztázása érdekében kizárólag közvetítőként tud megjelenni...

A pályázati konstrukció nem biztosít kellő mozgásteret az Önkormányzat részére, ahhoz, hogy a felvetett kérdésekre, észrevételekre - amelyek honlapunk fórumán is megjelentek - érdemi intézkedést tegyen.

 

A Polgármesteri Hivatal munkatársai a pályázat megjelenése óta a szükséges szakmai segítséget megadják, a lakóközösségek által arra feljogosított személlyel (közös képviselő, intéző bizottság, lakásszövetkezet elnöke) folyamatosan tartják a kapcsolatot.

Az ingatlantulajdonosoktól érkező egyéni megkeresésre igyekszünk a lehető legrövidebb időn belül teljes körű tájékoztatást adni, annak ellenére, hogy - elsősorban a hatékonyság miatt -, a fő cél a közös képviselőkön keresztüli kommunikáció lenne.

A lakóközösségeken belüli konfliktusok, az egymásnak ellentmondó információk nagyobb részt annak köszönhető, hogy a „párbeszéd" nem meghatározott kereteken belül zajlik.

 

Már a beruházások megkezdése előtt koordinátorként működtünk közre: több alkalommal tartottunk tájékoztatást a közös képviselők részére a pályázattal kapcsolatban, a pályázat benyújtásához szükséges minden segítséget megadtunk.

A támogatás elnyerését követően tájékoztattuk a lakóközösségek képviselőit a további teendőkről.

A beruházások megkezdése óta folyamatosan jelen vagyunk, az Önkormányzat megbízott műszaki ellenőre napi rendszerességgel járja a lakótelepet, az építésvezetőkön túl kapcsolatot tart a közös képviselőkkel, a lakókkal és az Önkormányzattal.

 

A hivatal munkatársa a kooperációs egyeztetéseken a lakók érdekeinek érvényesítése érdekében jelen van.

 

Amennyiben jelzés érkezett az Önkormányzathoz a beruházással kapcsolatban, több esetben egyeztető tárgyalást kezdeményeztünk a közös képviselő, a műszaki ellenőr(ök), és a kivitelező bevonásával.

 

Több bejegyzés a beruházás bekerülési költségét és ehhez kapcsolódóan a közpénzek felhasználását kérdőjelezi meg.

 

  • 1.) A kivitelező kiválasztása a Társasház feladatkörébe tartozott, az Önkormányzat a kivitelezés pályáztatásában nem vett részt, hiszen, a pályázati kiírás szerint a támogatás igénybevételére a lakóközösségek pályázhattak, a támogatási szerződés megkötéséhez az általuk megkötött vállalkozási szerződés szükséges. Az Önkormányzat a folyamatba az önkormányzati támogatási szerződés megkötésekor lépett be, ekkor a házak már rendelkeztek aláírt kivitelezői szerződéssel, az abban foglaltak felül bírálatára, mint szerződésen kívüli félnek nincs lehetőségünk.

A szerződések többnyire átalánydíjas szerződések, melyek esetében az elvégzett munkálatok tételenkénti számszerűsítésére nincs lehetőség.

 

A Szegedi Ítélőtábla Gf. I. 30.411/2006. számú Eseti Döntésében foglaltak szerint:

 

„Átalánydíjas vállalkozási szerződés esetén nincs helye az elvégzett munka utólagos tételes felmérésének, és a költségvetés tételeivel összevetett elszámolásnak. Az ún. „elmaradt munka" nem a költségvetés kiírási tételeitől való mennyiségi eltérést jelenti, ezen a címen a vállalkozó átalánydíja nem csökkenthető."

 

A kivitelezőnek azonban a teljeskörűséget biztosító műszaki tartalomnak megfelelően kell elvégezni a felújítást.

  • 2.) Az Önkormányzati támogatás kifizetéséhez a műszaki ellenőrök és a közös képviselő által ellenjegyzett teljesítésigazolás szükséges. Az Önkormányzati támogatás lehívásához szükséges számlák benyújtására a műszaki ellenőrök által igazolt minimum 66 % - 75 % közötti készültségi fok esetében van lehetőség.

Az állami támogatás lehívásához az ÉMI Kft. műszaki ellenőrének jóváhagyása is szükséges, az állami támogatás megelőlegezésére azoknál az épületeknél kerülhet sor, ahol az ÉMI Kft. műszaki ellenőre a hiánypótlás mentes teljesítésigazolást kiállította.

 

 

Panel pályázat lépésről lépésre.

 

  1. Társasház közgyűlési határozatban dönt arról, hogy szeretne - e részt venni a panel pályázaton, egyben felhatalmazza a Közös Képviselőt, hogy járjon el az ügyben. (Aláírási jogosultságot kap.)

 

  1. Társasháznak a pályázati útmutató szerint a pályázat bonyolításához szakértőt kell bevonni. A bonyolító és a pályázatíró személye azonos.

 

  1. Pályázat benyújtásra kerül az Önkormányzathoz a Pályázatíró cég által, (tervezett költségvetéssel).

 

 

  1. Önkormányzat Képviselő - testülete dönt a pályázatban szereplő tervezett költségvetés 1/3 arányú összegű támogatásról, oly módon, hogy az önkormányzati támogatás feltétele az állami támogatás elnyerése. (Önkormányzat nem bírálja a pályázatot, ő csak megítéli a támogatást, a tartalmi és formai megfelelőséget az ÉMI Kft. vizsgálja.)

 

  1. A Pályázatíró eljuttatja a pályázatot a Minisztériumnak.

 

  1. A minisztérium által megbízott ÉMI Kft. vizsgálja a pályázatot, és amennyiben szükséges, hiánypótlásra vagy a tételek korrigálásra szólítja fel a Pályázatírót. Amennyiben hiba és hiánymentes akkor dönt arról, hogy támogatható -e, megállapítja az állami támogatás mértékét.

 

  1. Pályázatíró közbeszereztetési eljárás, vagy (időközben bekövetkezett jogszabályváltozás miatt elegendő) versenyeztetés útján kiválasztja a Társasház megbízott Közös Képviselőjével a legkedvezőbb ajánlattevőt. (Ebben a fázisban már nem tervezett költségvetésről beszélünk hanem a tényleges kivitelezési költségről.)

 

  1. Társasház által megbízott Közös Képviselő szerződést köt a Fővállalkozóval.

 

  1. Közös Képviselő eljuttatja a szükséges dokumentumokat az Önkormányzatnak, aki megköti a Társasházzal a Támogatási Szerződést.

 

  1. Elkezdődik a beruházás

1.    részszámla (33-45% készültségnél) Társasház önrész

2.    részszámla (általában 66-75 % készültségnél) Önkormányzati Támogatás a Társasház elkülönített számlájára, onnan kerül tovább utalásra.

3.    végszámla - Állami Támogatás, amely akkor kerül kifizetésre ha az ÉMI Kft. megbízott embere hiba és hiánymentesen átveszi a házat, illetve az ÉMI Kft. ellenőrzi azt is, hogy a beruházás a pályázatban foglaltaknak megfelelően valósult e meg, mind minőség, mind mennyiség terén.

 

A fent leírtakkal alapján jól követhető hogy az Önkormányzat sem a Pályázatíró sem a Kivitelező kiválasztásában nem vett részt, mindez a lakóközösségek hatáskörébe tartozott.

 

Az Önkormányzatnak nem áll módjában beleszólni a lakók egymás között és a Közös Képviselő közti vitákba, ez a ház belügye és az erre vonatkozó jogszabályok szerint csak a Társasház tulajdonosai tudnak eljárni az Önkormányzat nem.



2010-10-05 13:09

Vissza