gyorslinkek
Helyi hírek
Ügyintézés
Legyen a vendégünk
Kössön üzletet nálunk
  
Német nyelv Angol nyelv Magyar nyelv
Budaörs az európai bicikliút hálózatban
Nyomtatható verzió Cikk ajánlása
Nemzetközi kerékpározási stratégiát készít Budaörs Város Önkormányzata hét európai ország kilenc városával közösen. Az Európai Unió Central Europe Programme-ja keretében megvalósuló, ,„BICY” elnevezésű program emellett városi kerékpárparkolók és a hozzá kapcsolódó lopásgátló védelmi rendszer tervezését és megvalósítását is támogatja. A 2013-ig tartó projektre Budaörs mintegy 175 ezer eurót költhet.

Száznyolcvan ország pályázói közül Budaörs városa kilenced magával nyert az Európai Unió BICY pályázatán,  így olyan városokkal dolgozhat együtt a kerékpározás kultúrájának és lehetőségeinek fejlesztésén, mint Velence, Prága, Bologna, Ravenna vagy Kassa. A közös tervezés révén a budaörsi hálózat is az európai kerékpárútvonal részévé válik. A projekt egyik legfontosabb hozadéka egy nemzetközi kerékpárstratégia kidolgozása lesz, az európai kerékpáros közlekedés jövőbeli fejlesztésének megalapozása érdekében. A stratégiához természetesen önkormányzati szintű irányelvek is kapcsolódnak majd. Budaörs emellett a jó parkolási megoldások kézikönyvének elkészítését is vállalta.

 

A projekt költségvetéséből új helyi kerékpárutak kidolgozásának tervezését, technikai dokumentációját, a tender előkészítő dokumentum elkészítését is finanszírozzák.  Emellett lehetőség van arra, hogy a résztvevő partnerek saját elképzeléseiket is megvalósítsák, és újszerű ötleteket dolgozzanak ki az alternatív közlekedés terén. Ennek jegyében Budaörsön kerékpárparkolók és a hozzá kapcsolódó lopásgátló védelmi rendszer tervezése, kivitelezése is megvalósulhat.

 

A program 2013 januárjában ér véget, ekkorra nemcsak elkészülnek a városok által vállalt dokumentumok, hanem a résztvevők át is adják egymásnak tapasztalataikat, és a kifejlesztett jó gyakorlatokat. Budaörs háromszor is házigazdája lesz egy-egy közép európai tanácskozásnak, amelyen a partnerek bemutatják a közös munka eredményeit.

 

Mindehhez Budaörs jó alapokkal rendelkezik. A budaörsi kerékpárút koncepciót 2006-ban fogadta el a város. Ez a tanulmány, illetve az ezt megelőző, 2005-ben elfogadott településszerkezeti terv tartalmazza a város által tervezett kerékpárutak nyomvonalát. Azóta minden útépítésnél a kerékpárutak is kiépülnek, így mára a kisebb átkötőutakkal együtt mintegy hat kilométernyi útszakasz használható kifejezetten kerékpározásra Budaörsön. Legutóbb a lakótelepen épült egy több városi intézményt, városházát, óvodát, iskolát, bevásárlóközpontot, sportcentrumot összekötő, valódi közlekedési alternatívát kínáló  2,5 kilométer hosszú szakasz. A hosszú távú terv majd' 32 kilométernyi városi belső kerékpárutat irányoz elő.

 

Párhuzamosan a kistérség többi településén is engedélyezés alatt, vagy döntés előtt állnak a kerékpárút építési tervek, így a környező települések között is megoldódhat a környezetbarát közlekedés.

 

A BICY projekt weblapján folyamatosan figyelemmel kísérhetőek a hároméves program eseményei, publikációi (www.bicy.it). Itt érhetőek el a partnerekről szóló, valamint a tervezett és már megvalósult bicikliúthálózattal kapcsolatos információk és elérhetőek a partnervárosok honlapjai is. Az európai biciklis eseményekről a www.bypad.org, a civil hírekről a www.civitas.org honlapon tájékozódhat az érdeklődő.

 

A programban résztvevő partnerek:

Bologna        -           Olaszország

Budaörs        -           Magyarország

Erfurt              -           Németország

Ferrara           -           Olaszország

Graz               -           Ausztria

Kassa            -           Szlovákia

Koper             -           Szlovénia

Prága             -           Csehország

Ravenna       -           Olaszország

Velenje         -           Szlovénia

 


A kerékpározás előnyei

 

Az eddig publikált kutatások szerint az öt kilométeres körzetben történő biciklizés számtalan előnnyel rendelkezik a gépkocsihasználathoz képest:

-          csökken a dugók kialakulása

-          csökken a levegő szennyezettsége, a széndioxid kibocsátás

-          kisebb a zajterhelés a környéken

-          5 kilométeren belül gyorsabban el lehet jutni a célpontig, mint autóval (kevesebb álldogálás a dugóban, nem kell parkolóhelyet keresni)

-          az egészségesebb élet lehetőségét nyújtja a rendszeres testmozgás miatt

-          az autóhasználat csökkenése hozzájárul a globális felmelegedés lassításához

-          olcsóbb az útfenntartás

-          kevesebb autós parkolóhelyre van szükség, illetve fajlagosan kevesebb helyet foglalnak el a parkoló kerékpárok

-          a kerékpárvásárlás és -fenntartás költségei csak töredékei az autóénak

 



2010-10-14 12:00

Vissza