Száznyolcvan ország pályázói közül Budaörs városa kilenced magával nyert az Európai Unió BICY pályázatán, így olyan városokkal dolgozhat együtt a kerékpározás kultúrájának és lehetőségeinek fejlesztésén, mint Velence, Prága, Bologna, Ravenna vagy Kassa. A közös tervezés révén a budaörsi hálózat is az európai kerékpárútvonal részévé válik. A projekt egyik legfontosabb hozadéka egy nemzetközi kerékpárstratégia kidolgozása lesz, az európai kerékpáros közlekedés jövőbeli fejlesztésének megalapozása érdekében. A stratégiához természetesen önkormányzati szintű irányelvek is kapcsolódnak majd. Budaörs emellett a jó parkolási megoldások kézikönyvének elkészítését is vállalta.
A projekt költségvetéséből új helyi kerékpárutak kidolgozásának tervezését, technikai dokumentációját, a tender előkészítő dokumentum elkészítését is finanszírozzák. Emellett lehetőség van arra, hogy a résztvevő partnerek saját elképzeléseiket is megvalósítsák, és újszerű ötleteket dolgozzanak ki az alternatív közlekedés terén. Ennek jegyében Budaörsön kerékpárparkolók és a hozzá kapcsolódó lopásgátló védelmi rendszer tervezése, kivitelezése is megvalósulhat.
A program 2013 januárjában ér véget, ekkorra nemcsak elkészülnek a városok által vállalt dokumentumok, hanem a résztvevők át is adják egymásnak tapasztalataikat, és a kifejlesztett jó gyakorlatokat. Budaörs háromszor is házigazdája lesz egy-egy közép európai tanácskozásnak, amelyen a partnerek bemutatják a közös munka eredményeit.
Mindehhez Budaörs jó alapokkal rendelkezik. A budaörsi kerékpárút koncepciót 2006-ban fogadta el a város. Ez a tanulmány, illetve az ezt megelőző, 2005-ben elfogadott településszerkezeti terv tartalmazza a város által tervezett kerékpárutak nyomvonalát. Azóta minden útépítésnél a kerékpárutak is kiépülnek, így mára a kisebb átkötőutakkal együtt mintegy hat kilométernyi útszakasz használható kifejezetten kerékpározásra Budaörsön. Legutóbb a lakótelepen épült egy több városi intézményt, városházát, óvodát, iskolát, bevásárlóközpontot, sportcentrumot összekötő, valódi közlekedési alternatívát kínáló 2,5 kilométer hosszú szakasz. A hosszú távú terv majd' 32 kilométernyi városi belső kerékpárutat irányoz elő.
Párhuzamosan a kistérség többi településén is engedélyezés alatt, vagy döntés előtt állnak a kerékpárút építési tervek, így a környező települések között is megoldódhat a környezetbarát közlekedés.
A BICY projekt weblapján folyamatosan figyelemmel kísérhetőek a hároméves program eseményei, publikációi (www.bicy.it). Itt érhetőek el a partnerekről szóló, valamint a tervezett és már megvalósult bicikliúthálózattal kapcsolatos információk és elérhetőek a partnervárosok honlapjai is. Az európai biciklis eseményekről a www.bypad.org, a civil hírekről a www.civitas.org honlapon tájékozódhat az érdeklődő.
A programban résztvevő partnerek:
Bologna - Olaszország
Budaörs - Magyarország
Erfurt - Németország
Ferrara - Olaszország
Graz - Ausztria
Kassa - Szlovákia
Koper - Szlovénia
Prága - Csehország
Ravenna - Olaszország
Velenje - Szlovénia
A kerékpározás előnyei
Az eddig publikált kutatások szerint az öt kilométeres körzetben történő biciklizés számtalan előnnyel rendelkezik a gépkocsihasználathoz képest:
- csökken a dugók kialakulása
- csökken a levegő szennyezettsége, a széndioxid kibocsátás
- kisebb a zajterhelés a környéken
- 5 kilométeren belül gyorsabban el lehet jutni a célpontig, mint autóval (kevesebb álldogálás a dugóban, nem kell parkolóhelyet keresni)
- az egészségesebb élet lehetőségét nyújtja a rendszeres testmozgás miatt
- az autóhasználat csökkenése hozzájárul a globális felmelegedés lassításához
- olcsóbb az útfenntartás
- kevesebb autós parkolóhelyre van szükség, illetve fajlagosan kevesebb helyet foglalnak el a parkoló kerékpárok
- a kerékpárvásárlás és -fenntartás költségei csak töredékei az autóénak