gyorslinkek
Helyi hírek
Ügyintézés
Legyen a vendégünk
Kössön üzletet nálunk
  
Német nyelv Angol nyelv Magyar nyelv
Hagyatéki ügyek
Nyomtatható verzió Cikk ajánlása

Egyes űrlapok olvasásához, kitöltéséhez az Adobe Reader szükséges, amelynek legújabb magyar nyelvű verziója ingyenesen letölthető innen.


Ügytípus megnevezése

Hagyatéki ügyek

Az ügy leírása:

A hagyatéki eljárás a halálesetről szóló értesítés megérkezését követően hivatalból indul.

Az eljárásról azt a hozzátartozót értesítjük, akinek neve, címe ahalottvizsgálati bizonyítványon szerepel.

Amennyiben az elhunyt halálának időpontjában ingó és/vagy ingatlanvagyonnal rendelkezett, vagy önkormányzati lakás bérlője volt, hagyatéki leltár felvételére kerül sor. 

Az előkészítő eljárás befejezését követően a hagyatéki leltár – mellékleteivel együtt – átadásra kerül a közjegyzőnek, aki kitűzi a hagyatéki tárgyalás időpontját (amelyről valamennyi öröklésben érdekelt személyt értesít), vagy tárgyalás nélkül hagyatéki végzést bocsát ki. A hagyatékot a közjegyző adja át.

 

Leltározás alá eső ingó- és ingatlanvagyon:

  • lakóház, telek, lakás, egyéb földterület, üdülési jog;
  • cégtulajdon;
  • lajstromozott vagyontárgy (bejegyzett);
  • önkéntes magánnyugdíj-, vagy egészségbiztosítási pénztári tagság;
  • személygépkocsi, motorkerékpár, utánfutó;
  • gazdasági társaságokban törzstőke, törzsbetét;
  • kárpótlás, kötvény, részvény, széf bérleti jog;
  • értékpapírszámla;
  • lakossági folyószámla;
  • devizaszámla;
  • takarékbetétkönyv;
  • életbiztosítás; (ha nincs megjelölve kedvezményezett)
  • fel nem vett nyugdíj, munkabér, táppénz, egyéb járandóság;
  • műtárgy;
  • fegyver;
  • 300.000 Ft feletti összegű ékszer.

Az eljárás jogi alapja:

  • 2010. évi XXXVIII. törvény a hagyatéki eljárásról
  • 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról
  • 1990. évi XCIII. törvény az illetékről
  • 29/2010. (XII. 31.) KIM rendelet a hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről

Eljáró szervezeti egység:

Budaörsi Polgármesteri Hivatal, Igazgatási Iroda, Igazgatási Osztály

Illetékesség:

Az elhunyt utolsó állandó belföldi lakóhelye (ennek hiányában tartózkodási helye, illetve ennek hiányában az ingatlan fekvésének helye) szerinti polgármesteri hivatal jegyzője.

Az eljárás megindítása:

Hivatalból:

  • halottvizsgálati bizonyítvány alapján
  • halottvizsgálati bizonyítvány hiányában a holtnak nyilvánító vagy a halál tényét megállapító végzés alapján

Bejelentés alapján:

olyan személy bejelentése alapján, akinek a hagyatéki eljárás megindításához jogi érdeke fűződik, és az örökhagyó haláláról értesül

Csatolandó mellékletek:

A hozzátartozó részére a hivatal által kiküldött értesítés részletes tájékoztatást nyújt a szükséges iratokról, amelyek bemutatása nélkül a hagyatéki leltár nem vehető fel.

Az eljárás illetéke:

Az eljárás illetékmentes.

Ügyintézési határidő:

30 nap.

E határidőt attól a naptól kell számítani, amikor a jegyző a kötelező leltározás alá eső vagyontárgyról, vagy a leltár felvételét kötelezővé tevő tényről, körülményről, okiratból tudomást szerez.

Döntéshozatal:

Az ügyben érdemi döntés nem születik, az eljárásban keletkezett iratok átadásra kerülnek a közjegyző részére.

/Páratlan hónapban elhunytak esetében (1. sz. területen) dr. Kárándy Boglárka az eljáró közjegyző, a páros hónapban elhunytak esetében (2. sz. terület) dr. Szécsényi-Nagy Kristóf az eljáró közjegyző.



Kapcsolódó dokumentumok:

Vissza